Studierichtingen / D- en D/A-finaliteit / Eerste graad / 2 STEM Technieken

2 – STEM Technieken

 

Als je geboeid bent door wiskundige berekeningen of hoe dingen werken, dan zijn onze richtingen binnen ‘STEM technieken’ wel spek voor jouw bek.

Met onze STEM-Technieken willen we jou voorbereiden op onze typisch technische en meer praktische studierichtingen Elektrotechnieken en Mechanische Technieken.
De nadruk ligt hier iets meer op het technische aspect en op handvaardigheid, met een gezond evenwicht tussen ‘denken’ en ‘doen’.

In eerste de graad krijg je als leerling de kans om je specifieke STEM-talenten te ‘ontdekken’. Je werkt bij ons 6 uur per week projectmatig rond allerlei STEM-gerelateerde onderwerpen. Je ICT-vaardigheden komen hier goed van pas want alle projectbundels zijn terug te vinden in de Google Classroom. In deze lessen maken leerkrachten zelfs al eens gebruik van digitale toetsen om na te gaan of je de leerstof al goed verwerkt hebt.

Het aantal uren wiskunde en wetenschappen is hetzelfde als in STEM-wetenschappen, maar de nadruk ligt op het bereiken van de basisdoelstellingen en zo krijg je dus wat meer tijd om deze leerstof te onder de knie te krijgen.

Via een differentiatie-uurtje kan je leerstof voor de vakken wiskunde en Frans gaan herhalen; extra inoefenen of op een volgend niveau oefenen. De leerkrachten geven jou hierbij de nodige sturing en feedback.

Lessentabel

2 STEM Technieken

Vak Uren
Aardrijkskunde 1
Engels 2
Frans 3
Geschiedenis 2
Godsdienst 2
Lichamelijke opvoeding 2
Muzikale opvoeding 1
Natuurwetenschappen 1
Nederlands 4
STEM 7
Technische activiteiten en ICT 1
Mens en Samenleving 1
Differentiatie (Nederlands en Frans) 1
Wiskunde 4
   
Totaal aantal uren 32

Wat hierna?

Modeltraject

Elektrotechnieken*

D/A-finaliteit

Elektrotechnieken is een opleiding waarin het hoe en wat van elektriciteit uiteraard centraal staat. Je leert er: schema’s tekenen, spanning berekenen en schakelingen ontwerpen. Een goede wiskundige basis is hier zeker een meerwaarde: het omzetten van formules en andere berekeningen zijn cruciaal voor het ontwerpen van een goede schakeling. Met veel aandacht voor praktische toepassingen word je klaargestoomd tot elektrotechnicus.

Elektromechanische technieken*

D/A-finaliteit

Ben jij een echte speurneus? Zo iemand die meteen op onderzoek gaat, een probleem ontdekt en dit meteen probeert op te lossen? Dan is Elektromechanische technieken (EMT) misschien wel jouw ding! Als je deze opleiding volgt, krijg je heel wat inzicht in het hoe en wat van elektronica en mechanica. Wist je dat machineparken in grote bedrijven uit deze componenten bestaan? In deze richting leer je: machines programmeren;  meettechnieken toepassen en meetmethoden correct gebruiken bij onderhoud en diagnose. Vakken zoals wiskunde en wetenschappen geven je de nodige know-how om levensechte problemen op te lossen.

Mechanische technieken*

D/A-finaliteit

Bij Mechanische technieken word je getraind om te denken in functie van het designproces: schetsen maken, plannen lezen, machines instellen en producten ontwerpen. Je werkt met verschillende industriële materialen, tools, ontwerpprocessen, …

In vergelijking met Elektromechanische technieken en met Elektrotechnieken heeft Mechanische technieken voor fysica bijkomende inhouden rond constructieleer en CAD/CAM.

Andere opties

Elektriciteit*

A-finaliteit

Deze richting is een optie voor al wie zich beter voelt bij meer uren in het atelier elektriciteit. Theorie en praktijk gaan hier hand in hand. Hoewel de focus hier minder ligt op complexe ontwerpen, is een nauwkeurige afwerking iets waar zeker op getraind wordt. In deze richting word je voorbereid op een beroep als elektricien.

Deze richting situeert zich in de A-finaliteit (arbeidsmarkt). Na het 6de jaar in een A-finaliteit kan je niet meteen naar het hoger onderwijs. Wie van de A-finaliteit wil doorstromen naar hoger onderwijs dient eerst een theoretisch schakeljaar te doen.

Mechanica*

A-finaliteit

Deze richting is een optie voor al wie zich beter voelt bij meer uren in het lasatelier. Theorie en praktijk gaan hier hand in hand. Hoewel de focus hier minder ligt op het ontwerpen kan je nog steeds creatief aan de slag en is een nauwkeurige afwerking iets waar zeker op getraind wordt. In deze richting word je voorbereid op een beroep als lasser.

Deze richting situeert zich in de A-finaliteit (arbeidsmarkt). Na het 6de jaar in een A-finaliteit kan je niet meteen naar het hoger onderwijs. Wie van de A-finaliteit wil doorstromen naar hoger onderwijs dient eerst een theoretisch schakeljaar te doen.

* De info die we hier opnemen is gebaseerd op de huidige ontwerpleerplannen van Katholiek Onderwijs Vlaanderen en zijn onder voorbehoud van wijzigingen.