Tweede en derde graad Elektronica - ICT (Elektriciteit - Elektronica)

Algemeen

Elektronica-ICT (officiële benaming Elektriciteit-Elektronica) is één van onze STEM-doorstroomrichtingen. Dit houdt in dat je als leerling EA-ICT intensief werkt rond de 4 STEM-domeinen en dat je na je zesde middelbaar verder gaat studeren aan een hogeschool en/of universiteit.

Ons high-tech labo en ons fablab garandeert je als leerling EA-ICT een unieke en doorgedreven opleiding in zowel hardware als software. Je krijgt hierbij hulp van een aantal enthousiaste vakspecialisten. Stapsgewijs leer je de theorie achter de elektronica kennen, je ontwerpt zelf printplaten, je programmeert microcontrollers en FPGA’s, je zet digitale communicaties op, je ontwikkelt je eigen unieke apps, je ontwerpt je eigen ‘Internet of Things’-gadgets en je krijgt de kans om zelf projecten uit te werken – specifiek binnen je interessegebied.

  • PHF_6651
  • PHF_6648
  • PHF_6646
  • PHF_6645

Tweede graad EA-ICT

De eigenlijke opleiding EA-ICT start in de tweede graad. Als je voorkennis hebt doordat je een STEM-vooropleiding volgde, is dat handig meegenomen maar het is geen vereiste. Instroom vanuit eender welke andere sterke richting is zeker mogelijk, mits je erg geïnteresseerd bent in technologie en je een voldoende sterke wiskundige basis hebt gehad in de eerste graad.

In het derde jaar leer je de theorie rond basiselektronica en elektriciteit en zet je de eerste stappen in het programmeren van microcontrollers a.d.h.v. leuke robotwagentjes.

In het vierde jaar leer je uitgebreider programmeren en leer je ook al je eerste printplaten tekenen en solderen. Je werkt al vaker projectmatig en mag zelf al wat accenten beginnen leggen in de projecten die je moet uitvoeren.

EA-ICT Derde Graad

Ook in de derde graad kan je nog instromen vanuit een andere sterke richting (dit gebeurt bijna jaarlijks), mits je een voldoende sterke wiskundige basis hebt gehad in de tweede graad en je het engagement wil aangaan om je op korte termijn bij te werken wat betreft de richtingspecifieke vakken. 

In het vijfde jaar zijn 18 van de 34 uren ‘technologievakken’. Al deze richtingspecifieke vakken worden gegeven in high-tech labo’s zodat de behandelde theorie meteen in een labo kan worden uitgetest. Je bouwt verder op de basis programmeren die in de tweede graad gelegd is. Je leert nu microcontrollers echt in C programmeren en ook het programmeren van FPGA’s en PLC’s zal je vlot kunnen. Je maakt apps voor PC en SmartDevices en leert hoe zware motoren en elektrische verbruikers kunnen worden aangestuurd. Je leert hoe je je schakeling kan koppelen met de ‘echte wereld’ en tijdens het vak projecten mag je a.d.h.v. je eigen interesses accenten beginnen leggen. 

In het zesde jaar ga je op al deze gebieden nog een stapje verder. Je bouwt hier zelf complete communicatiesystemen die je koppelt met elkaar of met het internet. Je linkt spelenderwijs hardware- en softwaresystemen aan elkaar. Daarnaast werk je gedurende het hele jaar aan één groot project, namelijk de GIP of geïntegreerde proef. In je GIP bundel je al je kennis van de voorbije jaren.

  • PHF_7409
  • PHF_7401
  • PHF_7391
  • Trotse Jordy de Hoon voor zijn Gip (Annotare)
  • Jordy presenteert zijn GIP voor een professionele vakjury
  • Jordy presenteert zijn GIP voor een professionele vakjury
  • olivier
  • kris
  • Lena
  • TM
  • wimc
  • glenn
  • EDA

Verder studeren na EA-ICT

Ook al ben je als afgestudeerde leerling EA-ICT na het zesde jaar heel gegeerd op de arbeidsmarkt, toch studeren de meesten van jullie nog verder aan een hogeschool of op de universiteit.

De logische vervolgopleidingen met een diploma EA-ICT op zak zijn Elektronica-Ontwerptechnieken, ICT, Software Engineer, Multimedia, productontwikkeling of game-design.

Door de sterke wiskundige basis, de projectmatige aanpak waardoor je heel zelfstandig leert werken en een mooi evenwicht tussen software en hardware ligt jouw slaagpercentage als leerling EA-ICT in het hoger onderwijs veel hoger dan het gemiddeld Vlaamse slaagpercentage.

Promofilm Elektronica

Dit filmpje geeft je een indruk wat een studie elektronica eigenlijk inhoudt. Het werd grotendeels opgenomen in het elektronicalabo op onze school.

Jonas Teuwen - oud student SJI

Jonas Teuwen studeerde Elektronica op onze school.

Hij koos – zuiver uit interesse – voor een universitaire studie in de Wiskunde en later voegde hij daar nog een extra studie in de Fysica aan toe. 

Ondertussen haalde hij zijn doctoraat en ontwikkelt hij baanbrekende software voor borstkankeronderzoek.

Wij zijn vanzelfsprekend heel trots op zijn prestaties.

wesley

Getuigenissen oud-studenten EA-ICT

Wesley Van Koeckhoven 

Techniek was mijn ding en Sint-Jozef heeft een goede naam en is goed gelegen. In de tweede graad volgde ik er IW, in de derde graad ben ik overgeschakeld naar EE, die keuze was snel gemaakt wegens de technisch goed ingerichte labo’s. Na mijn schooltijd op Sint-Jozef heb ik met succes mijn bachelor en master in Elektronica-ICT gehaald. Momenteel werk ik bij Vistalink als Vision Project Engineer, ik sta dus in voor de visiesystemen op productielijnen. Die visiesystemen inspecteren via beeldverwerkingen producten op verschillende aspecten zoals bijvoorbeeld kwaliteit. Als VPE ben ik verantwoordelijk voor zowel de software als de hardware van deze visiesystemen en werk ik vanop mijn eigen bureau maar ook onsite

Olivier van de Plas

Ik ben na 2 jaar ASO naar Sint-Jozef gekomen vanwege mijn passie voor elektronica. Sint-Jozef leek ons een kleine en aangename school met gemotiveerde en bekwame leerkrachten.

Na mijn studie op St.-Jozef behaalde ik eerst vlot een professionele bachelor elektronica in Mechelen en nadien nog een master in de elektronica, eveneens in Mechelen.

Een leerkracht van St.-Jozef bracht me in contact met E.D.&A. in Kalmthout. Hier werk ik als “Hardware Design Engineer”. Hier mag ik elektronische systemen ontwerpen voor allerhande apparaten. Ik had nooit gedacht dat ik zo dicht bij huis een job zou vinden als ontwerper. We zoeken elk jaar nieuwe mensen dus er zit veel toekomst in deze richting. 

olivier 1
ICT2

Jasper Renders

Sint-Jozef op je diploma: dat zegt iets en heeft betekenis. Maar naast de zeer goede naam heeft ook de ontvangst op school mij overtuigd dat ik de juiste keuze maakte. In het hoger onderwijs behaalde ik het diploma van industrieel ingenieur elektronica. Ik ben nu werkzaam als consultant/engineer ICT: het installeren en onderhouden van securitynetwerken en –infrastructuur heeft voor mij geen geheimen meer.

Dante De Weirt 

Ik voelde mij meer thuis in de techniek en Sint-Jozef voelde aan als een gezellige school toen ik met mijn ouders kwam kijken. Ik heb een professionele bachelor in de elektronica en ben tewerkgesteld als elektronicatechnicus aan het havenbedrijf Antwerpen. Daar verzorg ik de radarinstallaties en camera’s op de sluizen.

radar 1
eades 1

Maarten Baeten

Vroeger speelde ik altijd met een auto op afstandsbediening. Op een dag had ik een probleem met de aansturing en heb ik de auto helemaal opengevezen. Hoewel ik hem toen niet aan de praat kreeg, was ik wel direct geïnteresseerd in elektronica. Ik moest en zou te weten komen hoe de besturing werkte. Ik haalde mijn professionele bachelor bij de KHK Mechelen en heb nu een job als R&D ingenieur bij APART AUDIO in Schoten . Eigenlijk ben ik testingenieur: tijdens de ontwikkeling van een product spoor ik de fouten op en zoek ik uit hoe we deze kunnen wegwerken.