Tweede en derde graad ElektroMechanica

Algemeen

Elektromechanica (EM) staat voor creatief, dynamisch, polyvalent… Elektromechanica gaat over elektriciteit, mechanica, automatisering, hernieuwbare energie, vormgeving, materialen, ontwerp, machines…

Daarom is de richting EM ook één van de meest polyvalente technologische studierichtingen!

De leerling moet belangstelling hebben voor het technisch proces. De specifieke vorming gebeurt via een theoretische en technische vorming die sterk wetenschappelijk is onderbouwd. Hierbij ligt het accent voornamelijk op de componenten elektriciteit en mechanica.

De jongere onderzoekt de kenmerken van materialen, onderdelen en uitvoeringstechnieken. Hij werkt product-, maar vooral procesgericht met aandacht voor kwaliteitseisen, wetenschappelijke modellen en leert ontwerpen en voorbereiden met behulp van professionele software.

De beoogde kennis, vaardigheden en attitudes worden op een wetenschappelijke inzichtelijke wijze verworven. Het bestuderen van het concept, het voorbereiden en begeleiden van de uitvoering krijgen de meeste aandacht, het uitvoeren van basisconstructies en installaties dient om concepten te evalueren.

IMG_2683

Tweede graad EM

De opleiding EM start pas in de tweede graad. Specifieke voorkennis door het volgen van een STEM-opleiding is mooi meegenomen, maar zeker niet noodzakelijk.

Als de passie voor elektrische- en mechanische componenten aanwezig is en je bent wiskundig goed onderlegt, dan is deze richting zeker iets voor jou.

In het derde jaar wordt voornamelijk de basistheorie aangeleerd rond elektriciteit en mechanica.

Met deze kennis ben je in staat om kleine projectjes te realiseren.

In het vierde jaar wordt de basiskennis nog verder uitgebreid en zullen de projecten meer zelfstandig worden uitgevoerd.

Derde Graad EM

Vanaf de derde graad gaat heel veel aandacht naar technische systemen en processen.

Je bestudeert de werking ervan en leert op een gestructureerde wijze fouten lokaliseren en oplossen.

Tenslotte ga je in het laatste jaar alle kennis bundelen in één groot project met name de geïntegreerde proef.

934c9f94 1045 11e5 a27c b93f688ed6c2_web_translate_ 14.23794_ 17.78829__scale_0.0876976_0.0876976
E3D771CE C8DB 4CFA 92FC1969AD61965B

Verder studeren na EM

In een complexe maatschappij als de onze met een hoge loonkost dwingt men bedrijven om steeds maar verder te automatiseren en is er een grote nood aan mensen met STEM-profielen nodig om dit te realiseren.

De leerling heeft na het beëindigen van deze studies de mogelijkheid om verder te studeren in bachelor- en masteropleidingen.

Procesautomatisering, klimatisering, onderhoudstechnologie of zelfs Technisch-Commercieel Adviseur zijn slechts een aantal opleidingen uit het aanbod van het hoger onderwijs.

De leerlingen kunnen ook terecht in een groot aantal specialisatiejaren (SenSe) zoals meet- en regeltechnieken, automatie, koeltechnieken, beveiligingstechnieken, ….

Naast de mogelijkheden om zijn studies verder te zetten heeft de leerling vaardigheden verworven die hem toelaten in ondernemingen polyvalente technologische taken op te nemen.

Wat is mechanica?

Hulp bij studiekeuze

Elektro-Mechanica is het perfecte huwelijk tussen Elektriciteit en Mechanica. Leerlingen die beide disciplines beheersen zijn onmisbaar op de arbeidsmarkt. In deze twee filmpjes leert u meer over de afzonderlijke aspecten van Elektriciteit en Mechanica.

Wat is Elektriciteit?

“Snoepgrijper kan zo op Sinksenfoor”

GVA – De zesdejaars elektromechanica van het Sint-Jozefinstituut vielen met hun snoepgrijpmachine in de prijzen in de wedstrijd van haventerminal DP World.

Leerkracht Yvan Janssen begeleidde de leerlingen bij de geïntegreerde proef, maar alle eer tijdens de prijsuitreiking onlangs ging terecht naar Yunes Boubker, Gerry Swennen, Jani Van Bortel en Joeri Van Oosterwijck. Zij kwamen met het idee voor het kermistoestel op de proppen en voerden het technisch ook mooi uit, daarbij gebruik makend van de meest diverse technieken.

“De keuze voor dit toestel gebeurde met in het achterhoofd onze betrachting om zo veel mogelijk leerlingen van de lagere school warm te maken voor het technisch onderwijs, dat nog te vaak als een minderwaardige studiekeuze wordt aanzien”, vertelt leerkracht Yvan Janssen.

DC-motoren, een met de lasersnijder afgewerkte grijpkraan, sensoren, led-lichtjes en zelfs muziek zijn verwerkt in de Candy Claw van Sint-Jozef, inclusief de typische stem van de kermisomroeper. Het snoep werd gesponsord door Haribo.

934c9f94 1045 11e5 a27c b93f688ed6c2_web_translate_ 14.23794_ 17.78829__scale_0.0876976_0.0876976__ 1
IMG_2335

Eerste plaats wedstrijd DP World

De leerlingen van 6EM behaalden de eerste plaats op een ontwerpwedstrijd van DP World met hun zelfontworpen takel met loopkat. Ze wonnen daarmee een mooie cheque t.w.v. 750€.

GIP Indische Waterlelies

De leerlingen van 6EM maakten in het kader van hun GIP het bekende Efteling tafereel ‘Indische Waterlelies’ na. Een mooie en leuke toepassing van een Elektro-Mechanische Automatisatie!