Eerste graad STEM-Wetenschappen

Algemeen

Als STEM-pionier heeft Sint-Jozef Schoten een duidelijke visie op STEM-onderwijs uitgewerkt. STEM bestaat uit 4 componenten ‘Science, Technology, Engineering en Mathematics’ en die 4 pijlers worden in onze eerste graad op een  evenwaardige manier behandeld.

In eerste de graad krijg je als leerling de kans om je specifieke STEM-talenten te ‘ontdekken’. Je werkt bij ons 6 uur per week projectmatig rond allerlei STEM-gerelateerde onderwerpen. Je bepaalt zelf in zekere mate welk project je doet en hoe lang je er aan wil werken.  Tijdens het uitvoeren van je projecten leer je onder andere ‘onderzoeken’ en ‘probleemoplossend denken’. 

Met onze STEM-Wetenschappen willen we jou voorbereiden op typische STEM-doorstroomrichtingen Industriële Wetenschappen, Elektronica-ICT en Elektro-Mechanica. Een sterke wiskundige basis en een uitgesproken interesse voor Wetenschappen en Technologie zijn dus onontbeerlijk om hierin te kunnen starten. De nadruk ligt hier op ‘bedenken’, ‘ontwerpen’, ‘creativiteit’ en ‘problemen oplossen’ – zowel op het gebied van Wetenschappen als van Engineering.

Tijdens de lessen wiskunde en wetenschappen worden zowel de basis- als de uitbreidingsdoelstellingen behandeld om jou optimale slaagkansen te bieden in de doorstroomrichtingen van onze tweede en derde graad.

Als ‘doorstroom’-leerling studeer je na het secundair onderwijs nog verder voor een bachelor en zelfs een master aan universiteit en hogeschool – met een zeer hoge slaagkans!

Afbeelding9

Onthaaldagen

Omdat er een nieuwe start wordt genomen in een nieuwe school, met allemaal nieuwe leerlingen, organiseren we bij de aanvang van het schooljaar onthaaldagen. Zo leer je op een ontspannen manier je nieuwe medeleerlingen, onze school en haar omgeving en al je leerkrachten kennen.

Projecten in STEM-Wetenschappen

  • Realiseer je eigen waterraket
  • Ontwerp je eigen app
  • Ontwikkel een ringtone voor je GSM of smartphone
  • Onderzoek de luchtkwaliteit
  • Maak je eigen 2D- of 3D-game
  • Gebruik de 3D-printer en lasercutter om allerlei alledaagse problemen op te lossen
  • Onderzoek hoe je water kan zuiveren
  • Ervaar proefondervindelijk wat stroom en spanning is
  • Ontwerp je eigen game controller
  • Programmeer een robot
  • Bedenk je eigen unieke pingpongpalet
  • Afbeelding1
  • Afbeelding2
  • Afbeelding3
  • Afbeelding4
  • Afbeelding5
  • Afbeelding6
  • Afbeelding7
  • PHF_7458
  • Afbeelding8
  • PHF_6678
  • PHF_7450
  • PHF_7606