Eerste graad STEM-Wetenschappen

Uitleg

Als STEM pionier heeft St.-Jozef Schoten een duidelijke visie op STEM onderwijs uitgewerkt.

STEM bestaat uit 4 componenten ‘Science, Technology, Engineering en Mathematics’ en die 4 componenten worden in onze eerste graad op een  evenwaardige manier behandeld.

In onze eerste graad krijgen de leerlingen de kans om hun specifieke STEM talenten te ‘ontdekken’. Leerlingen werken bij ons 6 uur per week projectmatig rond allerlei STEM gerelateerde onderwerpen. Ze bepalen zelf in bepaalde mate welk project ze doen en hoe lang ze er aan willen werken.  Zo leren ze o.a. ‘onderzoeken’ en ‘problemen oplossen’. 

Met onze STEM-Wetenschappen willen we onze leerlingen voorbereiden op typische STEM-doorstroomrichtingen: Wetenschappen-Wiskunde, Industriële Wetenschappen, Elektronica-ICT en Elektro-Mechanica. Een sterke wiskundige basis en een uitgesproken interesse voor Wetenschappen en Technologie zijn dus onontbeerlijk om hierin te kunnen starten. De nadruk ligt hier op ‘bedenken’, ‘ontwerpen’, ‘creativiteit’ en ‘problemen oplossen’ – zowel op het gebied van Wetenschappen als van Engineering.

Tijdens de wiskunde- en wetenschappen-lessen worden zowel de basis als de uitbreidingsdoelstellingen behandeld om onze leerlingen optimale slaagkansen te bieden in de doorstroomrichtingen van de tweede en derde graad.

Al onze ‘doorstroom’-leerlingen studeren nog verder voor Master en/of Bachelor aan universiteit en hogeschool -met zeer hoge slaagkans!

 

Afbeelding9
Omdat er een nieuwe start wordt genomen in een nieuwe school, met allemaal nieuwe leerlingen, organiseren we bij de aanvang van het schooljaar onthaaldagen. Zo leren de leerlingen op een ontspannen manier elkaar, de school en haar omgeving en de leerkrachten kennen.

Enkele Projecten in STEM Wetenschappen

  • Realiseer je eigen waterraket
  • Ontwerp je eigen app
  • Ontwikkel een ringtone voor je GSM
  • Onderzoek de luchtkwaliteit
  • Maak je eigen 2D of 3D game
  • Gebruik de 3D printer en lasercutter om allerlei alledaagse problemen op te lossen
  • Onderzoek hoe je water kan zuiveren
  • Ervaar proefondervindelijk wat stroom en spanning is
  • Ontwerp je eigen game controller
  • Programmeer een robot
  • Bedenk en Realiseer een nieuw pingpong pallet
  • Afbeelding1
  • Afbeelding2
  • Afbeelding3
  • Afbeelding4
  • Afbeelding5
  • Afbeelding6
  • Afbeelding7
  • PHF_7458
  • Afbeelding8
  • PHF_6678
  • PHF_7450
  • PHF_7606